takidasky

Ny blogg!

Publicerad 2010-09-07 22:24:45 i Allmänt

Ja, känns som en bra idé att byta blogg, eftersom den jag har via freewebs mest krånglar när jag ska lägga in nåt..

Just nu står det  mycket vallning på schemat för både Sky och Takida. Igår var vi iväg till Jossan i Järvsö. Med Takida gick det jättebra när jag kom ihåg att "ur balans" ska vara just det... ur balans...;) Hon känns finare och finare för varje gång vi träffar fåren och jag tycker att vi den här sommaren har gått från klarhet till klarhet. Med tanke på hur lite vi har träffat får i sommar så tycker jag att hon har utvecklats riktigt bra och jag är mycket nöjd med min duktiga tjej! <3 Det känns som om vi kanske ändå kan klara ett VP i år. Har tittat på Husum 2 och 3 oktober. Känns riktigt bra att få två chanser iom att det är två dagar, men kanske är det lite väl tidigt än och jag är tveksam om vi hinner bli klara tills dess. Men sen har även Södra dalarna ett VP 30 oktober, det är det absolut sista här i närheten. På ett sätt skulle jag vilja våga anmäla till Husum och ha Södra dalarna som en backup, men samtidigt måste jag ju fråga mig själv om det är värt pengarna...knivigt när viljan och sunda förnuftet inte är överens....har lite tid till på mig att fundera innan jag måste anmäla...

Sky, min lilla buse hade visst tänt till rejält igår. Hon var helt galen och rusade och busade med fåren och lyssnade inte ett dugg. Jag gick verkligen på henne men det tog inte ett dugg...grrrr....! Det är så ovant att ha en sån hårdnackad hund! Både Meya och Takida har ju varit väldigt veka och tagit åt sig. Ja, det är som jag sa till Kerstin när vi åkte hem och diskuterade hur jag måste "bryta igenom" till Sky.

När jag blir arg/bestämd så reagerar de andra hundarna som om det tittat på filmen Scream medan Sky beter sig som hon har tittat på Scary movie....

Idag var vi iväg på sista kurstillfället hos Eva. Jag var laddad till tårna att det inte skulle få bli sånt där racande för Sky som det var igår, och tänk, med rätt attityd och inställning (och min bedårande flärp..;)...) så fick jag faktiskt ner henne på rätt nivå!! Hon har fortfarande svårt att komma in i balans och i högervarvet vill hon gärna springa förbi och fortsätta flankera medan hon i vänstervarvet lättare och går in och rusar in mot fårbakarna...men vi fick faktiskt några fina moments så jag är nöjd! Framför allt över att jag lyckades bryta igenom och ha rätt attityd!

Takida fick oxå valla lite. Hon fick göra två hämt där jag ska tänka på att vara tyst och lita på att hon håller ut även på slutet...Sån där dum sak att man försäkrar sig ifall att...Sen tränade vi lite att hon efter hämtet fick ta fåren runt mig och lite fösning. Det var synd för på fösningen så drog fåren in i skogen så det blev lite stökigt innan vi fick ut dom..Men sen avslutade vi med en kort fösning, in i fållan (vår första gång nånsin!!!), att skicka in Takida i fållan, runt fåren och ut och ha kontroll. OCH VI GREJADE DET!!! Okej, kanske det inte var jättesnyggt men vi grejade det, på första försöket!! Och inne i fållan när jag lagt Takida bakom fåren så vände sig en tacka om och stampade mot henne och hon låg kvar!! Det visar hur mycket hon har växt i självförtroendet denna sommar.

Ja, jag tror inte att jag behöver sticka under stol med att jag var VÄLDIGT nöjd med mina två tjejer idag!!

Imorgon ska vi till Carina och hjälpa till att skilja bort lammen. Mer jobb för Takida - I like!!!

Men nu väntar sängen...gonatt!

Takida på hemmatävlingarna i augusti...förhoppningsvis håller hon på löpet så vi kan tävla i Hudik i helgen..

Foto: Bjarne Olsson

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela