takidasky

Vallning vallning vallning!

Publicerad 2010-09-22 21:55:24 i Allmänt

Ja, i nuläget ligger all annan hundträning så gott som nere för Takida och allt fokus står på vallningen. Jag har anmält till VP och ikväll ska jag oxå betala in...jag tror aldrig att jag varit så här nervös inför att göra en inbetalning!! Men det blir ju så verkligt då, tänk, jag och Takida ska försöka oss på ett VP?!?!

I helgen som var så åkte jag, Takida o Sky ner till Äppelbo tillsammans med Helena och Mike för att hälsa på Nathalie och valla lite. Med Takida fick jag prova att gå en bana för första gången, en intressant upplevelse minst sagt. Resultatet varierade men en del fina saker fick vi till.. Det som inte fungerade under helgen var hämten och fösningen och framför allt avståndslydnaden. "Ligg"?!?! Vad är det när man är 100 meter bort...Jäkla hund...måste träna det ordentligt innan VP. Fick jättebra råd av Nathalie vad jag ska tänka på i träningen nu fram till VP, skitbra!

Mike och Helena gick framåt hela helgen och det såg jättefint ut.

Och sen var det då Sky....lilla Sky vars tankar jag så gärna skulle vilja läsa...Hon fortsatte under helgen att i högervarvet springa förbi balanspunkten och upp på sidan. Vi provade massa olika saker för att se varför hon gjorde så men jag blev då inge klokare...jag vet inte varför hon gör så, och jag vet inte om hon själv vet det heller. Vad jag däremot blev varse var hur van hon blivit vid att jag springer upp och stoppar henne...Sen måste jag verkligen jobba med mig själv, så att jag kan hålla mig LUGN, går jag igång så blir det bara häftigare...men det är så svårt att vara L U G N när hon racar runt......och min älskade flärp hade mist sin charm och var numera mest eggande....damn....Men hon har dock en jättefin högerflank...och när vi går tillsammans och föser så vet hon precis vad hon ska göra. Jag tror att det kanske bara är så att hon bara behöver få lite mer mognad helt enkelt...

Nån som däremot inte har några problem med vallningen är syrran Svea! Åh så fint hon går!! Oj oj...en fröjd att se! Även brorsan Milton var där under lördagen så vi fick se dom i vallhagen oxå! Riktigt kul!! Så kul att få träffa och se syskonen! Nathalie knäppte även en del kort på hundarna så jag kommer i vanlig ordning att sno några och lägga upp här så fort dom blir "tillgängliga"..;)

Ikväll har jag varit iväg till Kerstin och tränat vallning med henne och Jossan. Hur kul som helst och precis vad jag behövde!! Fick lite bättre ordning på hämtet, vi kom fram till hur jag bäst ska skicka iväg henne. Vi kom även fram till att om det är tröga el störiga får hur jag bäst hjälper henne i det eftersom hon tycker dom situationerna är lite jobbiga. Så himla bra med tips och råd!!! Och att sen Kep o Jejja (m mattar) bjöd på riktigt fin vallning var ju inte heller fy skam..:)

Sky har fått träna lite inkommande och apportering ikväll. Ja, alltså början på apportering ska jag väl förtydliga med..men sen bet hon sig i tungan (lillpluttan:() och det blev så blodigt på golv och apporter så vi avslutade... men hon visar mycket mer intresse nu för att jobba (tjohoo!!), även om prio ett fortfarande är att det ska gå FORT...

I morse fick jag skrapa rutor på bilen, så nu går det inte att undgå att hösten är här...MEN det var så fint i skogen idag när jag var ut med hundarna, friskt i luften och alla härliga färger! Så förutom att jag måste skrapa rutan så känns hösten riktigt okej!! ;) Måste ta med mig kameran nästa gång!!

Nu ska här sovas....!

Kommentarer

Postat av: Vanessa

Publicerad 2010-09-26 16:27:20

Gud vad kul med vallning! Minst sagt svårt, men häftigt att se och lära sig!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela