takidasky

Lycka!

Publicerad 2011-04-09 22:34:18 i Allmänt

Idag var jag iväg en snabbis och tränade med mina svart-vita tjejer! Jag vet inte vem som var gladast av oss, men lyckliga var vi alla tre!!

Med Takida låg fokus på att träna in bordet. Det gick riktigt bra. Jag vet att vi körde det för sisådär tre år sen, och jag tror att lite av det fanns kvar. Tränade på att komma med fart från olika håll, att jag stod still och att jag rörde mig medan hon skulle stå kvar. Vi tränade oxå lite svängar mm. Ja, just det, Takida vill stå på bordet...jag vet inte om jag ska fortsätta med det eller om jag ska lägga till ett sitt? Som det var nu så fungerade det riktigt bra ändå med henne stående. Jag ska ta mig en funderare på det.

Sky och jag tränade framförbyten. Och vilken skillnad det blev på svängen om jag hade hunnit göra bytet klart i god tid eller inte....så kul att vara igång igen!!

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från att träna lite lydnad oxå. Sky fick träna vänster och högersvängar, något vi behöver träna m y c k e t på...läggande och ställande, lite hopblandning ibland, men annars riktigt fina. Inkallning med fokus på ingångarna. Och sen apportering!! Och jag är glad över att kunna rapportera att Sky numera kan sitta still många gånger med apporten i munnen. Tidigare har hon inte kunnat det, utan kroppen har automatiskt börjat "åla runt" så fort hon fått den i munnen. Det jag måste ta mig en funderare på är om jag ska muntligt förbereda henne för momenten. När jag förbereder henne inför läggande tex så blir det nu att hon tappar position och utför momentet själv bakom ryggen på mig....

Takida fick träna apporteringar. Och det är med glädje jag kan se att träningen har gett resultat. Hon kunde faktiskt göra några helt tysta idag!!! Hon gjorde två helt tysta till att börja med. Sen började hon låta, först vid utgången, jag bröt. Andra försöket kom det vid upptaget, jag bröt. Tredje gången kom det vid ingången, jag bröt, fjärde gången var hon tyst hela vägen! Men det var så svaga pip, inte såna där skrik som tidigare, så även om hon lät idag så har lätena gått ner i intensitet och plus att hon gjorde några helt tysta skick. Jag är mycket nöjd med utvecklingen eftersom vi inte har lagt särskilt mycket energi alls på det.

Nu ska jag fundera ut ett kommando-ord till konskick. Det måste bli ett helt nytt och inget jag kan ha använt i agilityn. Tänker träna in det så att hon ska springa runt konen, och sen stanna på mitt stå-kommando. Hon stannar på det riktigt snyggt i rutan så jag tror det kan bli riktigt bra här oxå. Konsten kommer vara att få henne att springa runt konen tyst. I annan träning där jag skickar henne runt något så skäller hon ju hej vilt...ska bli spännande att se. Eller frustrerande....;)

Kvällen spenderades med en långpromenad med mina "fantastic four". Det är så fantastiskt underbart att våren är här!!! Snart är all snö borta på gräsmattan!!!

Mina fantastic four...<3 (haha ;) ..Meya ser inte klok ut...gofisan..)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela