takidasky

Första lediga dagen!

Publicerad 2011-12-22 00:21:30 i Allmänt

Idag tog jag tillvara på morgonen precis som morgnar ska tillvaras på..;) och tog en rejäl sovmorgon till klockan 10. Wunderbar!

Tog det lugnt på förmiddagen och åkte sen till skogen med hundarna. Idag var det lite kallare än det har varit så det var bara till att leta rätt på långkallingarna innan vi åkte. Men man får väl ändå tycka att det är okej att första gången man använder långkallingar den här vintern är 21 december...?

Efter promenaden så tog jag ett lydnadspass med varje hund.

Sky fick länka ff, läggande, inkallning och ställande. Hon hade mycket bättre fokus i ff men trängde desto mer istället. Det övriga var det inte mycket att anmärka på. Ingen förväxling på läggande och ställande utan dom momenten känns mer och mer stabila. I inkallningen sitter hon så fint när jag lämnar henne nu, håller tummarna att det håller i sig. Tidigare har hon slängt sig i backen när jag lämnar henne. När hon laddar för att ge sig iväg så gör hon ju gärna det, i agilityn går det nästan inte att ha henne sittandes i starten...

Takida fick vänta på sin tur och var alldeles för het när hon fick träna. Med andra ord en hel del pipande. Så vi koncentrerade oss på ff och rak språngmarsch utan ljud, inte det lättaste om ni frågar Takida... Trist trist trist!!! Vi körde oxå dumrutan på gammalt vis och det var riktigt bra i alla fall. Provade att gå förbi henne några gånger och hon låg kvar vid upphämtningen. Måste se till att nån visar mig hur det nya momentet ser ut snart...!

När jag och Takida tränade på parkeringen kom det upp en bil med ett äldre par i som satt kvar i bilen och tittade på oss. Efter ett tag körde dom fram till oss, berömde Takida och småpratade lite. Helt plötsligt börjar gubben lysa med en laserpenna mot Takida. "Här" säger han och håller fram pennan. "Ta den och lys i snön få se vad hon gör" Jag blir lite flat av förvåning så jag tar pennan och lyser lite på backen men Takida märker det inte ens så jag ger tillbaka pennan och säger att hon inte är intresserad. Och sen blir jag så förbannad på mig själv! Varför tar jag pennan, varför lyser jag med den? Varför säger jag inte som det är, jag vill inte använda laserpenna på mina hundar för jag tycker helt enkelt inte att det är okej, alls?!

Jäkla menlösa, trögtänkta jag!

Alltså jag fattar inte VARFÖR folk använder laserpenna på sina hundar?! En del hävdar att det är belöning, men vart finns belöningen i att jaga efter något de aldrig får tag på? Det kan ju bara bygga upp en frustration och fixering i hunden. Och som jag fattar det så använder många oxå laserpennan för sitt eget nöjes skull, för det är roligt när hunden jagar pricken.

Näe, laserpenna har aldrig och kommer aldrig ingå i mitt belöningssortiment. När mina hundar ska få sin belöning ska dom få den direkt och kunna njuta av den utan att bygga upp frustration eller fixering.



Ikväll har jag förberett lite inför morgondagen. Jag har ju lovat att hålla i några träningar för hundungdom och imorgon är första gången. Lite pirrigt och nervöst känns det. Tänk om det inte blir bra det jag har planerat? Men jag har ju trots allt provkört banan på Helena och hon var nöjd och tyckte att hon fått springa ordentligt. Så jag hoppas på samma resultat imorgon...;) Och skulle det gå alldeles för lätt för nån att köra dessa 20 hinder så har jag en plan B som innebär att man får köra en 34-hindersbana istället...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela