takidasky

Inspirerad!

Publicerad 2011-03-06 20:42:13 i Allmänt

Ja, trots att ekonomin satte stopp för lydnadskursen i helgen så kan jag lugnt påstå att jag fått massa inspiration i helgen!! Helena har hållit mig uppdaterad om vad de lärt sig på kursen och nu ikväll hade jag ett jättegivande samtal med Sofia.

Så nu har jag lite idéer och tips om hur jag kan träna tystnad med Takida! Och det passar väl alldeles ypperligt att jag har ledigt en vecka nu så jag kan kick-starta igång det hela på en gång. :) Har ju känt mig mer än lovligt less på allt som har med lydnad att göra ett bra tag nu, vilket helt beror på ljuden. Har känt mig maktlös och villrådig hur jag ska träna för att Takida ska förstå att det är just ljuden jag vill ha bort, inget annat.

Hon är ju en pärla på lydnad Takida, nu är det upp till mig att göra henne till en tyst diamant...;)


Om jag kastar en pinne på skogspromenader får Takida aldrig något startpip...
nåt att fundera på...


Igår var jag iväg till ridhuset och tränade agility med Carina och Linda. Sky fick för första gången prova på 12-pinnars slalom, något hon grejade med bravur. Jag kunde stanna kvar och skicka henne själv efter ett hopphinder som stod parallellt ungefär på mitten och skicka henne själv att ta ingången och kunde även runda ingången åt båda hållen, även fast hon tyckte att det blev lite för svårt några gånger. Kontaktfälten måste vi gå tillbaka till att nöta med target nu när hon lärt sig ta hela balansen. SÅKLART kan man tycka med facit i hand....slarviga jag hade förstås ingen target med mig igår men ska skärpa mig hädanefter. Vi tränade oxå lite grundsvängar och fel tunnelingång.

Takida fick träna fel tunnelingång och tighta grundsvängar. Ska inte förlora tid på såna nåt mer på tävling för att jag undviker dom ifall hon kanske river....så dumt för hon tar ju dom himla fint!!! Hon fick oxå köra slalom där jag lämnade henne rätt långt. Hon fick oxå prova bågarna, tidigare har det ju varit som ett helt nytt hinder som hon inte förstått alls när bågarna är på...men nu tog hon det även med bågarna. Ska nöta lite till så jag kan utnyttja det i att köra mer lämningsövningar i slalom.

Annars idag har jag och hundarna varit ute med pappa och hans hundar på långpromenad. Satan i gatan va han älgar på!!!! Jag får småspringa för att hinna med...;) Men bra att ha en "hare" som drar ibland..;) Nu väntar en kopp te och sen blir det sängen och en bra bok....

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela