takidasky

<3 Inka 12 år <3

Publicerad 2012-04-21 12:26:12 i Allmänt

Idag fyller Inka 12 år! Det ska firas med tuggben och gotta!

I 9 år har Inka funnits vid min sida. Jag är så glad att hon flyttade hem till mig, för annars tror jag inte att jag hade börjat med hund igen.


Inka är min och flockens klippa i tillvaron.

För fyra år sedan drabbades hon av diabetes till följd av löpet, en åkomma som är rätt vanlig inom Jämthundstikar. Cirka var 20:e jämthundstik drabbas. Det beror på att tiken har höga halter av könshormonet progesteron i kroppen efter löpet. Det i sin tur gör det svårare för cellerna att ta upp glukos. Många hundar avlivas direkt vid beskedet eller så kan man prova att operera bort livmodern och äggstockarna, som vi gjorde. I och med att livmodern och äggstockarna tas ut så försvinner samtidigt de höga hormonhalterna som ger upphov till diabetesen. Cirka hälften av alla opererade tikar blir friska efter operation och jag är så glad att Inka är en av dom!

Operationen måste dock ske snabbt efter insjuknandet, annars ökar risken att tiken blir permanent sjuk med 150 % för varje vecka. Det beror på att hunden förlorar sin egen förmåga att producera insulin om den går med höga blodsockervärden under en längre tid. 

Oftast är blodsockervärdena tillbaka till normalt igen när det är dags att ta bort stygnen. 

Precis så var det för Inka. Jag var uppe i Umeå på kurs och brorsan hade hand om Inka de dagarna. Så det var han som fick åka och ta stygnen och ta det avgörande blodprovet. 
   
Jag glömmer aldrig känslan när jag satt där på föreläsningen och fick sms:et där det stod att Inka var friskförklarad! Tårarna rann nerför kinderna och jag ville bara åka hem och krama om henne...

Fyra år senare är hon still going strong, lite gråare, lite tjockare, lite stelare, lite odrägligare...
men lika go och underbar!













Och undrar ni hur topp 10 - listan ser ut över raser som drabbas av diabetes så kommer den här:

1. Australisk terrier
2. Samojedhund
3. Svensk lapphund
4. Jämthund
5. Border collie
6. Finsk stövare
7. Drever
8. West highland white terrier
9. Hamiltonstövare
10. Beagle

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela