takidasky

Stopp!

Publicerad 2016-03-08 19:13:23 i Allmänt

Efter att i några månader ha provat och unnat mig alldeles för mycket av vad jag (tidigare) kallat "vanlig" mat fick jag den käftsmäll jag behövde igår.  
 
Klart jag har känt på kläder att det gått åt fel håll men jag behövde nog pressa det ända hit för att faktiskt en gång för alla, förstå, att bröd, pasta, potatis och mejeriprodukter inte ska ingå i min kost. Ja, inte heller onyttigheter som godis, chips och läsk som jag har provat på i varierad mängd. Men det bidrar ju inte med något i någons kost.. 
 
Så igår blev det tvärstopp. Bort med all den mat som funkar för de flesta andra och tillbaka till den mat som är bra för mig. Och idag, redan dag två känner jag att kroppen mår bättre. Väldigt mycket bättre. Tänk att det ska vara så svårt att förstå?! 
 
Jag är så glad att jag verkligen satte mig in i HUR pcos påverkar kroppen. Det är ledsamt att veta att det inte finns något bot, men glädjande nog så finns det mycket man kan göra för att lindra symtomen.  Och det är här maten kommer in. Mat är medicin. Genom att äta rätt mat så kan jag påverka insulinkänsligheten och genom det påverka hormonobalansen. Och genom det kan jag påverka vikten. 
 
Och med rätt mat som inte bidrar till en låggradig inflammation i kroppen så kan jag påverka hormonerna ännu mer i rätt riktning. 
 
Idag gjorde jag en soppa från Sanna Ehdins kokbok som ska vara inflammationsdämpande samt att den var otroligt mättande. Och den var helt okej i smaken! Fast färgen var ju så där... ;) sötpotatis, broccoli, lök, buljongtärningar och vitlök. Mixa. Krydda med gurkmeja, citronsaft, salt och peppar. Klart. 
 
 
Idag var det seminarium i 1,5 timme och nu måste jag ta tag i att se klart en föreläsning och läsa fysik. Skönt att kunna bocka av en sak från listan iaf. Är riktigt trött så det blir nog en tidig kväller.  

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela