takidasky

Sky på kurs

Publicerad 2011-10-17 21:25:03 i Allmänt

Igår var jag och Sky iväg på vår första kurs ever, en 1-dags kurs för Rickard och patrik i agility.

Dagen började bra med att jag försov mig....förvånad? Nä, inte jag heller...Suck, är riktigt trött på mig själv...

Jag var snabb när jag väl vaknade så till slut blev vi bara en kvart sen, jag och Skyan. Eftersom vi var sena så visste inte dom andra vilken av mina svartvita jag skulle ha med mig så då hade jag blivit placerad i klass 3-gänget. Den trötta ofokuserade matten försökte göra det bästa av den situationen men jag kan verkligen inte skryta över min egen insats denna dag.

Men Skyan kan jag skryta lite över... ;) För igår fick vi äntligen till tighta svängar och Sky jobbade sig igenom svängarna. Hon pep och grälade när hon var tvungen att svänga men hon svängde tight!

Efter dagen kan jag konstatera att jag har riktigt svårt att hitta HUR jag ska köra Sky på bästa vis. Jag får jobba på ett helt annat sätt än det jag jobbar med Takida, och där Takida har gett väldigt mycket gratis så får jag jobba järnet för att få till det, och andra saker går förvånande lätt. Sky kräver en mycket mer "tummen i ögat"-handling och om jag slarvar, då blir resultatet därefter oxå. Hon visar heller ingen hänsyn, utan ger järnet, och om jag då står i vägen - synd för mig... Hon är snabb att berätta muntligt för mig när jag gör tok, då kommer det ett morrskall eller ett gnäll...

Ja, det kommer bli många gråa hår på den här resan, men jag tror att det kommer bli riktigt bra när saker och ting ramlar på plats och vi hittar vårt sätt att köra. Framför allt måste jag anpassa mitt sätt att köra så att det passar Sky.

Det är mitt jobb och skyldighet mot henne. Att utifrån hennes förutsättningar anpassa handlingen så att vi får ut det mesta av varann. Att förvänta mig att hon ska anpassa sig efter mig, och hur jag vill köra tror jag inte funkar. Jag vill inte fastna i "men så här vill jag köra" Då binder jag ris åt min egen rygg. Självklart kommer jag hålla fast vid min vision om hur jag vill köra, men anpassa den därefter.

Jag och Takida har vårt samspel på plan, jag och Sky ska oxå ha vårt.

Efter kurs i 8 timmar hade jag en riktigt trött tjej med mig hem. Hon var duktig lillskruttan. Men matten hade kunnat skött sig bättre...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela