takidasky

Dagens träning!

Publicerad 2010-11-25 20:50:35 i Allmänt

Idag kom jag hem från jobbet när det fortfarande var ljust!!! Underbart skönt! Jag och hundarna tog en timmes promenad i skogen. Det var helt underbart härligt och hundarna sprang som galningar. Att det inte blåste så mycket i skogen var ju oxå ett stort plus! :D

När vi kom hem igen så passade jag på att träna lite lydnad med Takida. Kanske är dags att lägga på ett kol med tanke på att vi ska tävla nästa helg...börjar ångra mig big time att jag anmälde nu....men samtidigt vill jag passa på att försöka iaf att få sista förstapriset...

Idag tränade vi på:

Platssittning - tränade på stadga, och att hon inte ska tycka det är jobbigt vid återgångarna

ff - hon höll positionen fint för det mesta. Det kom lite pip vid språngmarschen, men efter jag sagt till henne så var hon tyst.

sättande under gång - det här momentet gör hon kanonfint nästan jämt, så även idag!

apportering - använde bara träapporten idag. Inget ljud vid några utgångar (jippi) men det kom nåt gnäll vid några av gripandena

inkallning - idag, igen så kommer hon inte på mitt "hit". Hon reagerar, och jag ser att hon funderar. När jag sa "Tak, hit" kom hon på en gång. Tror att hon kan ha blivit påverkad av att när jag tränar med Sky och att hon då ska ligga still och inte göra som jag säger (eftersom det är med Sky jag tränar) och det har gjort henne lite förvirrad i nuläget, eller så kan det bero på att vi inte har tränat inkallning på mycket länge...;) Körde bara raka inkallningar idag, det var så halt plus att jag inte vill ha nån mer tvekan i momentet just nu. Samtidigt vet jag att hon har fina ställande och lägganden, känns inte nödvändigt att nöta dom i nuläget.

fjärr - alla skiften var fina, utom ett från ligg - stå - ligg. Då klev hon fram lite. Bara fortsätta nöta. Men jag tycker att det är såååå härligt att jag kan trycka henne med blicken i det här momentet, med tanke på att jag inte kunde titta på henne tidigare utan att hon tyckte det blev för jobbigt och låg still trots sitt-kommando.

vittringen - hahaha....lilla gumman ;). Första gången sprang hon bara ut och plockade en pinne, kom tillbaka. Jag tog den och skickade igen. Denna gång tog hon rätt men det kändes som om det var mer tur än skicklighet...

andra skicket, hon springer ut griper fel, tar några steg mot mig, spottar ut den, vänder om och väljer rätt pinne..

tredje skicket, näsan slås på och hon plockar rätt pinne. Dock med lite pipmuttrande...

Slutsats:
Fram till tävlingen blir det en massa vittring och vittring och vittring. Ska fortsätta stabilisera platssittningen och måste även träna platsliggningen. Glömmer bort den hela tiden. Måste även se till att träna med andra hundar.

Inkallningarna blir fortsatt raka och jag måste bli säker på vilket kommando jag ska använda på det.

Fortsätta träna lugna apporteringar. Problemet är ju att hon blir så i gasen efter både inkallningen och rutan i programmet.

VIKTIGASTE FRÅGAN: hur belönar jag mellan momenten? Hon går igång av att jag klappar om henne. Då kommer det gärna pip. Ska jag bara berömma med rösten, även fast det känns tråkigt? Just nu lutar det åt det, även fast det tar emot.

Efter jag tränat så var jag över till grannen på kalas. Hade gjort ett fint arrangemang med jultema som present. Jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med det. Hon blev jätteglad för det och jag blev bjuden på den goaste köttfärspajen E V E R!!! Bäst utav allt, hon hade gjort så mycket så jag fick med mig en matlåda hem till imorgon!!! :D

Nu är det snart dags att natta....imorgon är det fredag, tjohoo!!!

Min fina tjej!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2010-11-26 21:24:17

Haha, ja vi vilar oss i form, försöker det konceptet. Vi tränade faktist i onsdag och det gick riktigt bra så vi kör på den känslan och ser om den sitter kvar även utan godis och leksaker...

Postat av: Madelene Milton & Melker

Publicerad 2010-11-28 19:11:00

Det funkar inte att variera röstbelöningen??

Jag klappar händerna åt Melker ibland, särskilt om han behöver gasas upp lite. Sen har jag även fått tipset att när man tränar och ska belöna, hålla leksaken mellan händerna och liksom klappa runt den...svårt att förklaravia text...iaf så kan man göra samma sak på tävling fast då utan leksak såklart men för hunden blir ju betydelsen den samma!



Hoppas du kommer på några bra knep! =)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela