takidasky

Dags att ta tag i träningen!

Publicerad 2010-11-14 14:15:49 i Allmänt

Nu har jag anmält Takida till LK3 i Rättvik den 4e december. Vi ska i alla fall försöka ta LP3 innan året är slut, och går det inte så får vi satsa på Edsbyn i jan el feb istället..

Har tänkt mycket på hur jag ska lägga upp lydnadsträningen för både Sky och Takida på sistone. För mig personligen är det viktigt att ha klara och tydliga mål i det jag gör. Annars blir jag lätt disträ och lullar mest. Så nu har jag tänkt så det knakat i helgen och kommit fram till olika saker och hur jag vill ha det, och hur vi ska ta oss dit. I alla fall när det kommer till Takidas träning. För när det gäller Sky är mycket fortfarande en gåta...vi ska helt enkelt träna på det vi kan och ta små små steg när hon är redo och jag hittat rätt sätt att lära in det på.

I Takidas lydnad måste jag bli bättre på att TRÄNA på tävlingsmässiga kedjor av momenten. Jag är alldeles för belöningsglad, vilket sannolikt har bidragit till Takidas ökade belöningsförväntan och den frustration som växer under programmet när belöningen uteblir. Jag måste bli klar över hur jag vill gå från moment till moment. Vilken sinnesstämning är jag ute efter i dom olika momenten? I ff vill jag att hon ska dämpa sig lite så att hon inte piper, medan jag inför fjärren måste gasa igång henne lite för att få ett fint uppsittande. I vittringen måste vi uppnå ett lugn som jag hoppas kommer med att hon blir säkrare i momentet mm mm mm. Ju mer man börjar tänka desto mer inser man vad oerhört mycket det finns att slipa på....

Igår var vi iväg och tränade lite. De moment jag hade valt att träna var rutan, inkallning, hopp-apport och apport. Och OJ, va ringrostiga vi var....Jag la kedjetänket lite åt sidan och ägnade mig åt att bara "väcka liv" i momenten istället. En snabb analys av träningen:

BRA:
- inget ljud vid skickandet på något av momenten  (YEEEEESSS!)
- rutan satt som ett smäck!
. apporteringarna var fina (lite långsammare än tidigare men dock inget ljud så jag köper det..;) )
- stå och ligg under inkallningen var jättefina!

BEHÖVER TRÄNA MER PÅ:
- inkallningen. Mitt vanliga "hit" funkade inte alls så bra. Istället var hon tveksam i starten. När jag sa "kom hit" kom hon på en gång...
-få bort det svaga pip som kom ibland vid apportingångarna.

Sky fick träna hoppet och inkallning. Det gjorde hon fint!

Idag står vittring, platssittning, ff, sättande, raka inkallningar och fjärr på schemat. Nu är vi laddade!!

Mina gotjejer...

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2010-11-15 13:33:46

Kul att ni har anmält. Hör av dig om du vill ha hjälp med kommendering in nåt moment nån dag.

Postat av: Madelene

Publicerad 2010-11-15 14:49:24

Åh vad synd att vi inte ska dit då... =( Vi ska på julbord så jag vågar inte chansa på att jag hinner hem i tid! Å andra sidan skulle jag kunna ta med mig Milton och åka upp på lite tävlingsmiljöträning, vi får se!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela