takidasky

GODKÄND VALLHUND!!!

Publicerad 2010-10-10 15:01:54 i Allmänt

Idag är jag så himla glad! För idag, den 9 oktober 2010 klarade jag och min allra bästaste Takida vallhundsprovet!

 Det känns helt magiskt, fan, VI klarade det!! Kan inte låta bli att tänka tillbaka på när jag stod i 25:an hos Eva och grinade för två somrar sen…och idag står vi här, jag och Takida, och har grejat det! Jag är så himla stolta över oss! Över Takida för att hon är så underbar, och över mig själv, att jag bemästrat vallningen, och att jag idag lyckades hålla huvudet kallt, trots att Takida var het som bara den…

 

Vill börja med att tacka alla som hjälpt oss på vägen, för utan den hjälpen hade det här inte varit möjligt.

Tack till Kerstin, min ”sister in arms”, för all träningshjälp och träningsmöjligheter. Och ett stort GRATTIS till dom som också blev godkända på vallhundsprovet idag!

Tack till Ann-Sofie, Takidas uppfödare, för all hjälp och stöd och träningsmöjligheter. Och ett stort GRATTIS till dom som också blev godkända på vallhundsprovet idag!

Tack till Eva som följt oss från vår första dag i vallhagen för all hjälp och stöd!

Tack till Jossan och Susanne för all träningshjälp och träningsmöjligheter!

Tack till Carina för träningsmöjligheter!

Tack till Nathalie för träningsmöjligheter och för att du väckte tanken igen, där i augusti, att vi skulle satsa på ett VP i år då jag i princip hade gett upp den tanken..!

Tack till Nytorpsfåren som vi har tränat så mycket på..;) Och till alla andra får för den delen.

Och tack till Helena, min träningskompis och min mentala peppare!

Och tack till alla er som har grattat oss idag, det värmer så mycket!!

 

Men nu tillbaka till vallprovet. Klockan ringde 6.30 i morse. Vaknade med magvärk…var så nervös..försökte intala mig att tänka lugna tankar..mitt jobb idag var ju att hålla mig lugn och stödja Takida som skulle göra allt jobbet… Blev klar tidigt, åkte till Statoil och fyllde luft i däcket och mötte upp Kerstin. Sen drog vi vidare mot Gävle. Väl framme så anmälde vi oss och rastade hundar. Takida hade sett bilar, människor, hundar och tält så hon var i sitt sanna agilitymood med mycket pip och förväntan…L Sedan följde domargenomgång av Joel Svensson. Försökte ta in allt han sa och frågade om det jag var osäker på. Vi hade startnummer 3, nr 2 var struken så helt plötsligt var vi nr 2. Jobbigt men samtidigt skönt att slippa vänta så länge.. Jag tittade på föråkaren, fåren var springiga och hade lite drag hit och dit.. Kändes inte bra när jag gick och hämtade Takida. Springiga får, och hon med alldeles för hög förväntan kändes som en dålig kombination. När jag kom tillbaka så bröt precis nr 1 när fåren kom till hämtstolpen så det blev hastigt in för oss. Jag försökte andas rätt men just då var allt som i ett töcken.

 

Fåren ställdes ut och vi gick fram till stolpen. Jag lade Takida vid min högra sida och tryckte henne några gånger med ligg innan jag skickade höger. Hon går ut fint, tar sig över diket mitt i banan och håller ut fint vid fåren. Hon lägger sig på kommandot. Fåren blir springiga men hon tar mina kommandon och linjen blir bra förutom att jag inte lyckas styra upp det när hon kommer till mig med fåren utan jag får ta dom runt mig åt ”fel” håll. Fösningen går inge vidare, dom drar först åt vänster så jag måste lägga henne för att sedan klappa på benet och skicka vänster. Sen drar dom lite hit och dit men vi tar oss igenom första grindarna. Drivningen går fint, förutom att fåren vid ett tillfälle springer förbi mig. Jag blir orolig för draget mot dom andra så jag skickar upp Takida för att stoppa dom. Takida är alldeles för het under hela banan, startar i 280 varje gång. Lite besviken över det då hon särskilt i drivningen har varit jättefin på slutet. Väl framme vid fållan så tar det lite tid och precis när jag tror att fåren ska gå in så smiter ett utanför. Det är bara att skicka runt Takida och börja om. Sen går dom hyfsat snällt in. Jag kommer ihåg att stänga grinden..;) öppnar och släpper in Takida. Hon går några steg in innan hon lägger sig så jag för kalla tillbaka henne. Skickar höger och hon går runt till klockan 12 från mig sett där jag lägger henne. Fåren drar då åt vänster. Jag blir osäker och funderar om jag måste skicka henne mer åt höger. Sekunderna går och en tacka står och stirrar på Takida. Hon tycker det är jättejobbigt men ligger kvar. Till slut kommer jag mig för att kolla på domaren som ger klartecken att öppna grinden. Fåren går inte ut och när jag smackar på Takida så gör hon en start i 280 så fåren blir skrämda. Vi får ut dom, och sen efter jag stängt grinden så samlar vi ihop dom. Och precis när jag tror att allt är slut så kommer Joel fram och vill att vi ska fösa lite mer bara för att han ska få se att hon faktiskt kan. Eftersom fösningen inte gick så bra och jag la henne hela tiden så ville han se mer. Hundra tankar snurrade i huvudet men jag skickar runt henne och föser en bit uppåt första grinden. Det går bra, även fast jag får bita mig i tungan för att inte säga ligg.

 

Därefter får vi gå till domaren. Och jag blir så glad när han vill hälsa på henne, för då VET jag att vi blivit godkända! 71 poäng blir slutresultatet. 40 poäng på hämtet! Mycket poäng försvann på fösningen för där fick vi bara en poäng, men även på fållan förlorade vi en del poäng. MEN vad gör det?! Jag siktade på att bli godkända och det blev vi!! Och där vi fick mest poängavdrag var ju på just dom moment som jag visste att vi hade svårare med, fösningen och fållan.

 

Efter domarpratet så kliver jag av och möts av Ann-Sofie och en stor kram. Ena benet skakar som bara den och jäklar va mycket spänning som lämnar kroppen när det väl var över.. Jag skrattar och gråter om vartannat. Kan inte riktigt fatta det, vi har klarat det! Takida är godkänd vallhund!! Men snart är jag tvungen att koncentrera mig igen, för då är det Kerstins och Caps tur. Och dom blir också godkända!!! Tjoohooo! Sen blir det lunchpaus och efter det är det äntligen Ann-Sofies och Fox tur. En stund senare så är också dom godkända!!! Helt fantastiskt! Alla tre klarade det!!!!! Vilken UNDERBAR dag!!!

 

Efter prisutdelning och stämpling i registreringsbeviset så åker jag hem. Kommer på mig själv att sitta och le hela vägen. Mobilen bombarderas av sms från alla som vill säga grattis! Skickade nog till hela telefonboken att vi klarat det..;)

 

Väl hemma åker jag till mamma på lite fika, och då börjar Takida löpa… Snacka om rätt tid, har ju väntat nästan två månader på att hon ska börja.. Sen blir det minikalas för Isa, för hon och Elin är hemma från Uppsala. Får veta en riktig rolig nyhet, Elin har en bulle i ugnen som förväntas komma i mars!! Såå kul! Därefter drar jag och dogsen ut på en prommis så dom får rasa av sig ordentligt innan jag går till syrran och hjälper dom att flyttpacka och dricker champagne för att fira dagen..

 

Vilken fantastisk känsla det är, att uppnå nåt som man inte riktigt trodde man skulle…Jag är så glad att Takida är min!!

 

Filmen på Cap och Kerstin hittar ni här:

http://www.youtube.com/watch?v=pu_od-DNaO0

 

Filmen på Fox och Ann-Sofie hittar ni här:

http://www.youtube.com/watch?v=CROgxrNnQ8w

 

Filmen på Takida och mig hittar ni här:

http://www.youtube.com/watch?v=hVM1rssLm8Y

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-10 20:25:27

Det gjorde ni såå bra! :D

Grattis igen!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-10 20:26:12

Oj, glömde skriva namn. /julia

Postat av: Vanessa

Publicerad 2010-10-10 20:50:27

STORT GRATTIS!

Postat av: Malin

Publicerad 2010-10-13 18:37:13

Grattis igen, kul att se filmen. Nu kan väl ni hålla kurs för oss andra vanliga som bara håller på runt, runt, runt och vimsar??



Grattis till Folksam cup finalen också!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela