takidasky

Lite sinnesnärvaro?....ja tack!

Publicerad 2010-10-13 22:02:14 i Allmänt

Ikväll har jag börjat en kurs eller studiecirkel eller vad man ska kalla det i mindfulness.

Mindfulness=

"Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick."

Källa: http://www.mindfulness.se

Känns riktigt bra att ha börjat, har länge velat prova men det har aldrig blivit av. Idag var det mycket introduktionsprat men vi fick prova på kroppsscanning och andningsövningar/meditation. Och jag höll på att somna....hmm..kanske inte så bra när man ska träna sig i att vara närvarande i nuet...;) Får skylla på att jag jobbade till kvart i sex och hann bara hem och vända innan jag åkte på kursen...

Men att vara medvetet närvarande i nuet och på så vis lättare kunna välja hur jag reagerar i kropp och tanke i varje ögonblick måste ju vara en kanongrej när det kommer till all hundträning!!!

Tänk bara i vallningen, då slipper jag säga fel på höger och vänster och kanske inte fundera några sekunder på vad som är vad innan jag skickar...

Och tänk i agilityn, där allting går på tid, om jag kunde känna mig riktigt närvarande i varje ögonblick..Ja då skulle min handling bli såååå mycket bättre.

Och en bättre handling skulle ju sitta riktigt fint just nu, för jag och Takida har visst kvalat in till finalen i FOLKSAM CUP!! Trodde verkligen att dom hade skickat mail till fel person men jag och Takida stod med på listan så då är det visst så. Finalen går 2 februari i närheten av Trollhättan. Lite långt att åka men samtidigt en lysande chans att få prova köra agility på konstgräs, det har vi ju aldrig gjort förr, och att få prova på att köra under större press. Och sån träning behöver vi mycket av så vi kan prestera bra med laget på SM 2011!

Nu ska jag gå in och titta så att Takidas anmälning kom iväg som den skulle till Rättvik, blev nåt fel på sidan igår när jag skulle betala. Det blir bara Takida som åker, själv har jag lyckats dubbelboka med vår bröllopspresent till Linda och Lars så jag kommer befinna ´mig i Kisa den helgen och mysa hos goaste vännerna L&L, Lars och Gabrielle i deras nybyggda hus längst uppe på ett berg. Så då är det tur att man har lagkamrater som kan ta med och köra åt en :D så Takida får åka med Alex och Floyd.

Igår var jag upp och tränade agility med Takida och Sky. Jag tycker att båda hundarna gick förhållandevis bra med tanke på att det varit ett ganska långt uppehåll nu när all fokus legat på vallningen. Takida fick köra en ny sväng och svåra slalomingångar och Sky fick träna på däcket och lite grundövningar samt balansnerfarten. I helgen blir det nog lite vallning förhoppningsvis och agilityträning med Helena.

Skulle egentligen lagt in lite bilder från helgen men kom på att pappa har lånat kabeln till kameran så det får bli senare....

Kommentarer

Postat av: Josefin

Publicerad 2010-10-26 01:53:33

Tänk vad bra det vore om man blev bättre hundförare genom en sådan kurs! Kanske borde gå en jag med?



Har suttit och myst över VP-filmerna och längtar nu tills jag och Era har kommit så långt att vi kan gå ett VP. Snyggt jobbat tjejer!!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela