takidasky

Duktiga hundar!

Publicerad 2011-01-23 00:28:12 i Allmänt

Duktiga hundar, det är precis vad jag har!! :D

Idag har vi varit ute på långpromenad tillsammans med Erik på snowracer, brorsan och hans plotthund Stinta. Bra träning att bara gå bredvid en annan hund dom inte träffar så mycket och inte få hälsa. Vi avslutade promenaden hemma hos mamma och pappa där vi var ute och lekte. Wilmer och Erik fick bland annat gå på skattjakt, något som var mycket uppskattat...;)

Emil och Erik fick skjuts hem så på vägen hem passade jag på att ha nolltolerans på att dra i kopplet för Sky...med andra ord var jag en hemskt besvärlig matte....men till slut gav hon sig men vi behöver verkligen träna på det när dom andra hundarna är med. Går vi själv går det oftast riktigt bra men så fort dom andra är med så ligger hon på i kopplet. Problemet när man går med alla är ju att framför allt Meya tar åt sig jättemycket, hon som i princip aldrig drar utan som jag istället får titta efter så hon verkligen är med...Men samtidigt så måste det ju tränas, promenaderna måste funka när man har fyra stycken....

På kvällskvisten drog jag och dom svartvita till ridhuset och tränade lite. Eftersom det är kurs där i helgen så stod det en bana uppställd inför morgondagen. Tanken med träningen var att Sky skulle få köra slalom. Det stod 8-pinnars slalom redan uppställt så jag tänkte att vi provar väl det. De första försöken gick hon ur när det var två pinnar kvar. Hon var alldeles för gasad plus att det låg en tunnel längre fram som drog..;) Men efter några försök så tog hon det utan problem. Hon har fortfarande problem att sänka farten och att få ett jämnt tempo, det blir gärna lite för mycket full fart genom slalomet men det tror jag kommer med rutin. För att vara första gången på 8 pinnar så är jag jättenöjd med henne. Hon är så duktig!! Helena kom oxå en sväng, och körde lite med både Mike och Lee.

Vi körde lite kombinationer på det som stod uppställt och både Sky och Takida skötte sig jättefint! På slutet blev båda lite för trötta, så jag skyndade mig att köra lite enkelt och avsluta.

När jag kom hem var jag iväg till mamma en sväng som hade kalas. Wilmer (sover där i helgen) ringde och frågade om jag inte skulle komma dit och ta med ett paket till honom. Han tyckte att det var hemskt orättvist att bara mamma fick paket...och naturligtvis måste väl moster ställa upp på det, eller hur?! ;D

Ikväll har jag tränat lydnad med både Sky och Takida. Takida fick fortsätta träna på tysta apporteringar. Det kom lite pip vid några, men det har gått framåt på dom här dagarna. Men det är låååååång väg till ett helt moment.
Sky fick köra några moment ur LK1 i miniformat. Vi körde lite ff, ställande, läggande, inkallning och apportering. Inga moment är klara men det hon gjorde var riktigt fint. Hon går från klarhet till klarhet den hunden, även fast det går i slowmotion...;) Hon svarar jättefint på mina förberedande inför momenten, och blandar inte ihop ställandet och läggandet genom det, duktig hund och duktig matte! ;) Tänk om jag hade gjort det med Takida när hon var i LK1....tur man blir klokare med åren...:D

Även Inka och Meya fick träna lite, kravlöst och mycket godis, det är deras melodi....:)

<3 Ja, jag har verkligen världens goaste och riktigt duktiga hundar... <3









Vill avsluta med att gratulera Nathalie som med (Skys pappa) Spot och Tiff tog förstapris med båda när dom tävlade lydnad idag i klass 1 respektive klass 3!! GRATTIS!!

foto: Nathalie Ädel

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela