takidasky

Duktiga duktiga Sky....<3

Publicerad 2011-01-18 23:48:10 i Allmänt



Igår var jag och Sky iväg på måndagsgruppens träning. På agendan stod träning av tvingat framförbyte och blindbyte samt repetition av framförbyte och threddles. Malin hade än en gång lagt upp bra övningar som var skitkul att köra!! Tack för allt jobb du lägger ner på övnningar så att vi andra bara kan glida in och köra!!! :D

Sky var laddad till tänderna, inte ens Helena fick särskilt mycket uppmärksamhet utan det var bara agility i huvudet på lilla damen...;) Vi började med att repetera framförbyte, där starten var ett A-hinder. Eftersom jag och Sky inte har gjort några av klätterhindrena än så fick hon bara gå upp och trampa på nerfarten. Det tog några gånger innan hon kunde koncentrera sig så pass att hon kunde stå still på nerfarten men sen trampade hon fint.

Som avslutning så fick hon träna på att ta hela A-hindret, och det var inga problem. Men precis som jag tänkte så hade hon redan skapat sig ett mönster från övningen då hon fick gå upp och vända och trampa, så hon var på väg att vända för att trampa men sen följde hon mig över hindret istället. Det känns skönt att börja märka att man lär känna hennes "egenheter" mer och mer. Jag förstod att hon skulle ha satt den rörelsen i system, "upp och vända"...Så nu har Sky faktiskt tagit både hela balansen och A-hindret två gånger vardera i sitt liv. Precis som jag anade har hon lättare för A-hindret...

Threddles var nyttigt att köra igen. Jag är alldeles för sen och Sky tycker det är helt onödigt att springa emellan hindrena...men det gick mycket bättre än sist. Men sånt här behöver vi träna MYCKET på. För när Sky kommer och ska hoppa tight efter en sväng, eller hoppa snett emot mig så händer det att hon springer under bommen...(WHAT?!)
Hon kryper ju ihop rätt mycket så hon rör inte ens bommen när den ligger på 50 cm så hon märker inte ens det...knepig situation....men just nu så har inte Sky så mycket tid att "söka" hinder utan fokus läggs på att springa allt hon kan framåt...och då när det kommer en snäv sväng så ser hon inte alltid bommen...jaja, mer träning bara så ger det nog sig...

Sen tränade vi blindbyte där vi skulle blindbyta efter en tunnel. Det tog hon fint men grälade dom gånger jag var sen och nästan hamnade i vägen...;D Hon fick oxå köra 4-pinnars slalom med bågar och grejade det oxå utan!! Duktig flicka!! :D

Sen var det dags för tvingat framförbyte. Vi följde alla stegen från filmen och Sky fattade jättefort. Enda problemet var att hon inte saktade farten av sig själv när jag belönade bakom första hinderstödet utan bet tag i leksaken jag höll fram och svingade i den tillbaka...när jag då gick vidare och backade så började hon bromsa in av sig själv. Hon svänger inte mjukt som Takida, utan det är full fart, tvärnit, sväng, full fart...;) MEN, jag tror att hon tyckte svängen var lite läcker...och det är ju det jag väntat på, att hon ska komma på att det är lika häftigt att svänga som att springa allt hon kan framåt...;)

Hennes rörelsemönster gör mig dock lite "rädd", hon är så hårdhänt med sig själv...ingen självbevarelsedrift alls. I höstas fick jag ju sluta träna tighta svängar för hon gick omkull i varje kurva... Jag vill ju att hon ska vara frisk och hel, så jag blir lite nervös när hon kör på sig själv så hårt i rörelserna...men samtidigt så är det ju så hon är som person, Fullt ös - medvetslös.....det är svårt att få henne ta det lugnt med andra ord....

Men efter träningen, ja då hade jag en mycket trött och nöjd tjej.....

Hon är så jäkla härlig att köra med! Man blir glad ända in i hjärtat på varje träningspass!

Imorgon börjar lydnadskursen med Takida, spännande!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela