takidasky

Grundträning!

Publicerad 2011-05-05 22:31:01 i Allmänt

Oj va mycket kul man kan ha med bara ett hinder?!?!

Igår kväll tränade jag lite grundsvängar med Sky på baksidan. Vi koncentrerade oss på "runt", mitt kommando för att ta hindret från baksidan, bakombyte, "back", jakkos, och att jag står på baksidan av hindret och hon ska hoppa tight medan jag rör mig framåt.

Jäklar va rolig hon är att jobba med lillSkyan!! När hon tycker att jag är för otydlig så talar hon genast om det för mig..;) Och när jag gör rätt så bjuder hon tillbaka med precis det jag önskar!

Jag blev förvånad över hur lätt hon tar alla kommandon, även om jag blandade så tog hon rätt varje gång och då är inga riktigt befästa än!

Hennes vilja efter mer är orubblig, vilket sätter mig på prov...Det är sååå lätt att fortsätta lite för länge bara för att det är så fruktansvärt roligt att träna med henne.

Vi gjorde även en minuts platsliggning, lite ff, läggande, ställande och inkallning. Det blir bättre och bättre för varje gång med koncentrationen och förståelsen. :D

När jag köpte Sky hade jag en klar och bestämd plan vart vi skulle stå i lydnaden och agilityn efter ett år. Sky däremot hade en helt annan plan med det första året tillsammans...;)  Det har varit stunder då jag har känt mig frustrerad över att träningsbarheten inte varit som jag ville, och mognaden inte på långa vägar varit där jag ville att den skulle vara.

Efter mycket funderande och diskuterande så bestämde jag mig för att helt sonika lägga det mesta jag ville träna på is tills jag märkte att Sky var mogen för det. Och va skönt det var när jag bestämde mig för att släppa allt det där, och låta Sky få den tiden hon behövde. Att faktiskt inse att bara för att det inte går enligt min tidsplan så betyder det inte att det inte kommer att ske....Nu står jag här, och skördar frukterna av det beslutet varje dag, och jäklar va gött det känns.

Jag är glad, för Sky har gjort mig till en mer förståndig hundtränare. I mångt och mycket har jag fått tänka om och omvärdera, och verkligen ifrågasätta mina "motiv" med träningen och vardagen tillsammans. Ser fram emot framtiden med denna härliga lilla hund!



Kommentarer

Postat av: Jeanette, Sly & Maya

Publicerad 2011-05-10 20:14:16

Klokt!

Kram från oss

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela