takidasky

Great training!

Publicerad 2011-10-22 23:37:33 i Allmänt

Var upp på klubben idag och tränade igen. Det är sjukt kul att träna nu, så det känns inte alls som en höjdare att hindren körs iväg imorgon...men men, några hopphinder kommer vara kvar i alla fall, och sen får man väl bara boka ridhuset....

Idag la jag fokuset på kontaktfält. Takida provocerade jag på flera olika sätt och hon är så gott som klockren på träning. Det är synd att det är så svårt att få upp henne i "tävlings-mood" på träning för det är ju då hon kan tycka att kontaktfälten inte är så viktiga...Jag fortsatte träna på att lyssna på rätt kommando med tunnel under A-hindret. Verkligen något som jag måste träna mycket på i vinter!!! Hon tog det dom allra flesta gångerna men jag vill ju ha det klockrent!!!

Med båda hundarna tränade jag away, att flicka ut dom på ett hopphinder när jag var på den andra sidan klätterhindret. Båda hundarna tog det riktigt fint!

Sky fick oxå träna med tunnel under A-hindret. Hon var riktigt duktig och tog rätt de allra flesta gångerna. Nån av gångerna när hon tog A-hindret när jag sa genom, så kom hon lixom på sig själv när hon satte framtassarna på A-hindret, stannade upp och vände för att sedan ta tunneln...goskrutta!

Skys kontaktfält har varit något av en katastrof. Hon har för det mesta sprungit jättefort och på mitt "trampa" har hon stannat när hon kommit av klätterhindret. Gungan har dock varit riktigt fin för det mesta. Så idag kändes det riktigt viktigt att nöta lite kontaktfält. Och det blev tok på tok, på det sätt som jag beskrev här innan, ända tills jag råkade säga "ner".

Ja, då gjorde hon helt plötsligt jättefina "2 på, 2 av".....

"Trampa" är något av de få saker vi har tränat från liten ålder. Vi har trampat och trampat på lock och andra saker. Men det är kanske så att Sky inte gillade ordet? ;)

För det är inte första gången Sky döper om något... Först var det "ligg" som inte föll damen i smaken, men däremot "lie down" som vi aldrig tränat med, ja då kastade sig Sky ner i liggande ställning... Sen var "fot". När jag bytte ut det ordet mot ett annat vi aldrig tränat med så blev ff helt plötsligt mycket bättre...och nu "trampa" som visst inte heller passar in, utan det ska vara "ner"...

Ja, jag säger då det...

MEN, hon vet hur hon vill ha det i alla fall....;)


haha...det visste hon redan innan hon öppnade ögonen.....;)

Summa summarum så känns både Sky och Takida riktigt fina just nu. Sky går från klarhet och klarhet och det känns som vi hittar varann mer och mer i träningen. Takida fortsätter kännas som en dröm att köra med, känslan vi har nu är oslagbar!

Nu ska vi träna, träna, träna så mycket det bara går i vinter! Ser fram emot nästa säsong med båda hundarna så mycket!! Framför allt så hoppas jag att regeländringen angående löptikar går igenom så att vi slipper förlora flera veckors tävlande....!!

Takida har inte börjat löpa än, men jag tror inte att hon kommer hålla sig så länge att vi kan tävla i Rättvik....känns lite sorgligt att vi kanske har gjort vår sista tävling för året...:(

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela