takidasky

Höstrusk...

Publicerad 2011-09-09 16:48:45 i Allmänt


Usch vilket höstrusk det har varit den senaste tiden...regn, regn och mera regn... Idag hade jag 16 grader inne...så nu eldas det för fullt... Snart är det helg - bara en arbetsdag kvar!!! Hoppas på bättre väder då!

Jag
känner mig inte ett dugg avundsjuk på alla dom som ska iväg till Örnsköldsvik och tävla i helgen. Istället ser jag med glädje fram emot min sovmorgon på lördag....OCH söndag!

Har nog inte riktigt friskat på mig sen jag var sjuk förra veckan och känner mig riktigt sliten när jag kommer hem från jobbet. Istället för att tävla hoppas jag på några träningspass i vallhagen och på agilityplan.  

När jag var sjuk hann jag i alla fall tänka en hel del på säsongen som har varit och säsongen som kommer, sommaren 2012.

Medvetet har jag lagt nästan all fokus på agilityn under 2011, och då framför allt på Takidas och min utvecklling. Jag är riktigt nöjd med mycket. Själv känner jag att både Takida och jag har tagit några kliv framåt och särskilt hos mig har det hänt massa saker som gjort att jag börjar bli bättre och bättre på att göra Takida rättvisa på plan.
 
Jag är lite besviken på att vi under första hälften av sommaren hade en hel del 5:or. För i många av dom loppen har känslan varit på topp och det har känts lite surt att inte få utdelning av det i resultatlistorna oxå. Samtidigt så var det ett work in progress. Tittar man på en del av de senaste tävlingarna så har vi kunnat hålla en högre standard över dagen, t ex på sista lagtävlingen då vi satte tre nollor på raken och nu senast i Östersund där vi fick två snabba bra nollor på samma dag. Efter helgen i Östersund blev jag oxå varse hur viktigt det är hur jag är. Jag kände mig verkligen olika på lördagen jämfört med söndagen och resultaten kom ju med den rätta känslan..

Medvetet och omedvetet har Sky fått stå tillbaka under den här säsongen. Dels har jag inte känt att hon varit redo för det jag ville göra, dels har jag en inre motvilja att köra på (för hårt) när dom är ung. Men framför allt så har det hänt mycket i min handling och i mitt tänk och med Takida har jag kunnat utforska det och börjat lära mig allt det nya. Sky har fått hänga på under kravlösa former. Men nu ska det bli ändring på det...

Jag har börjat utforma målen med Sky så smått. I agilityn, vallningen och lydnaden. Sen jag fick provsvaren har jag pendlat upp och ner, från att se mening till att allt är meningslöst. Men nu känner jag hur viktigt det är att fortsätta tänka framåt, att köra på som om ingenting har hänt. JAG behöver ha långsiktiga mål med Sky, än mer nu än tidigare.

Mina mål med Takida börjar oxå ta form. Ibland blir jag så förundrad över att jag hade sån tur att hon blev min?!

Mina kriterier när jag letade valp när jag väl bestämt mig för att köpa en BC var att jag skulle kunna ta hem den när sommarlovet började. That´s it, lixom. Men tänk om jag hade haft andra krav? Tänk om jag letat efter föräldrar med en massa agilitymeriter istället? Varken Norpan eller Jed tävlar ju i agility.. Då hade jag ju gått miste om världens bästa hund?! Vill inte ens tänka tanken på hur det skulle vara utan Takida i mitt liv!! 

Lee och Takida på lydnadstävling sommaren/hösten 2008 



- Jag är så glad över att hon är min!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela