takidasky

Grundträning

Publicerad 2012-04-21 21:00:33 i Allmänt

Det gick ändå fort för snön som kom igår och inatt och försvinna så på eftermiddagen styrde jag och Skyan kosan till klubben för lite agilityträning. Back to basic och grundträning var konceptet och vi fokuserade på kontaktfält och slalom. Hittade en hyfsad torr plätt där jag kunde ställa upp slalomet för det var jäkligt blött och plaskigt däruppe.

Balansens kontaktfält satt riktigt fint, och kanske hon börjar förstå lite mer vad jag vill med 2 av och 2 på. Tidigare har det blivit nån form av runnings med en uppbromsning och jag tror faktiskt inte att hon helt enkelt har förstått vad jag har velat ha av henne.

Nu varierade vi med godis och grisen som belöning och det funkade fint även fast hon inte tycker att hon har tid att äta godis egentligen. Provade även att köra med bågar för fösta gången men jag tror att i hennes fall gör det varken av eller till. Jag har ju kört det med Takida ibland för att påminna henne om uppfarterna och få henne att måtta så att hon sätter framtassarna på kontaktfältet även där. Vi har ju fått fel vid några tillfällen på uppfarterna då hon laddar för fullt och tar ett jättekliv upp.

Slalom tränade vi med raka ansatser, in från sidan och att jag skickade upp henne från nedre delen av slalomet. Lade även in bakombyten där och dom har hon lite svårare att läsa, särskilt om det var andra hinder nära. Då läste hon vid nåt tillfälle att hon skulle rakt fram mot det. När hon läste rätt så tog hon även bakombyten in i riktigt svåra slalomingångar.

Är riktigt nöjd med dagens träning. Och är mer än nöjd med Skyan. Jag går ifrån varje träningspass med ett stort leende på läpparna.

Egentid med min lillskrutta är så fantastiskt roligt och givande. Måste bli bättre på det med alla hundarna.

Inka har oxå fått egentid på sin dag och vi åkte till mamma och pappa och hälsade på. Massa korv och ost slank det ner i hennes mage och även en del färskfoder som hon passade på att sno i ett obevakat tillfälle...

hade med mig en mycket nöjd tjej hem....

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela