takidasky

Nytt år - Nytt tänk!

Publicerad 2012-01-02 18:37:27 i Allmänt

Ja, så är då 2012 här. Det är rätt skönt med nyår tycker jag, det blir lixom ett avstamp för det nya och ett bokslut på det gamla.

Nyårslöften i alla ära. Jag har nog inte gått ett nyår utan att ha gjort en massa löften och planer för det nya året...som efter några veckor har runnit ut i sanden och blivit till ingenting alls...

Så i år har jag inte gett något nyårslöfte - istället har jag tagit ett nyårsbeslut!

Mitt nyårsbeslut är att sätta min egen träning och mitt välmående i fokus. Jag är trött på att inte kunna göra det jag vill, orka det jag vill, springa som jag vill. Men mest av allt är jag såå väldans trött på att skämmas. Skämmas över mig själv, hur jag ser ut, hur jag rör mig. Ja, jag är så trött på det mesta som är j a g just nu.  

SÅ beslutet att börja träna har legat och grott längre. Mest har jag skjutit upp det för att det har känts för jobbigt, skämmigt och helt enkelt varit det lättaste vägen. Men 2012 ges det ingen mer dispens. NU är NU och det är NU som gäller.

Så idag tog jag första stegen, åkte ner och köpte mig ett träningskort för gruppträning och gym. Bokade in mig på Core och en kvart senare gick jag mitt första pass för i år.

Fan, va jobbigt det var.... Svetten rann och musklerna skrek förskräckt över att behöva användas efter så många års vila. Och jag, ja även om det var döjobbigt så var det så himla härligt att vara där, att äntligen tagit steget. Att våga, att genomföra beslutet. Att ta tjuren vid hornen och inte skjuta upp det med undanflykten "jag börjar när jag börjar jobba nästa vecka istället"..

Så imorgon ska vi på det igen. Då ska jag och Sis gå på Zumba. Jättespännande ska det bli. Jag hoppas att jag kommer att tycka om det!! Jag har även bokat in ett pass Nordic power på onsdag. Det känns bra att ha fått prova på tre olika pass i alla fall så jag utifrån vad jag gillar kan lägga upp ett schema med de pass jag vill gå. Styrketräningen kommer jag lägga in i Arbrå när det passar efter jobbet, och det inte är nåt pass jag vill gå på i Bollnäs.

Matmässigt har jag gjort en del åtstramningar. Och jag hoppas jag kan hålla fast vid den här känslan av välbefinnande som kommer efter en god sallad eller omelett. Framför allt när sötsuget eller snabbmatsklockan börjar ticka. Läste nånstans att det tar ca 8 veckor att bli av med en kemisk obalans i kroppen (som skapats av fel, fet mat och socker) Då är det bara att hålla i med andra ord...:P

Att vara envis är ju inte min starka sida, jag faller lätt för frestelser så därför blev jag så glad när jag läste på nätet om olika tips för att motstå frestelser. Varje gång jag vill äta nåt onyttigt, tex en chokladkaka ska jag tänka på mitt FRAMTIDA JAG.

Jag ska alltså tänka:

"Mitt nuvarande jag vill äta den här chokladkakan, men mitt FRAMTIDA JAG skulle inte vilja att jag åt den."

Och även tänka på "15 sekunders-regeln".

Med andra ord:

Varje gång jag blir frestad av att ta den där bullen, smaka på godiset så ska stoppa mig och tänka:
"Om 15 sekunder kommer jag vara jätteglad och stolt över att jag inte åt det där". Och när 15 sekunder har gått och jag förhoppningsvis inte sitter där med bullsmulor i ansiktet så ska jag boosta mig själv mentalt för att jag motstod.

Låter det flummigt?
Det må så vara, men jag tror att jag är tillräckligt lättlurad för att köpa det...;)

Tror att 2012 kommer att bjuda på en massa bra saker (och en hel del träningsvärk...)




Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-01-02 21:57:25

BRA där Annika!!! Å nu när kortet är köpt är det värsta gjort...nu är det bara att köra på :) Kan hänga med på nån lösgång ja med :)

Postat av: Annika

Publicerad 2012-01-03 00:00:26

Jaaaa, eller ännu bättre, köp kort du med!!

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-01-03 23:24:17

Bra Annika du är otroligt duktig att du ens tar första steget! Då är resten lättare säger dom som vet:P.. 2 veckor har jag hört, läst och känt så satsa på det i tanken istället. Hör av dig om du vill ha en tränings kompanjon någon gång för jag vill inte börja träna själv. Inte pass själv. Gym själv går bra.



Jag har massa nya tankar för iår jag ska tex försöka vara lite mindre avskärmad från killar och känslor. Det är det svåraste med hela året och om jag tänker så så klarar jag allt annat i mat och träningsväg haha.. I sommar SKA vi gå ut! Du och Jag och Helena om hon har tid att vara ifrån kärleken.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela