takidasky

Sky in progress!

Publicerad 2012-09-29 19:25:11 i Allmänt

 
Skys rehab går framåt för varje gång vi är iväg till sjukgymnasten vilket gör mig riktigt glad. För varje positivt besked så släpper lite av den oro och ångest jag har haft och har efter operationen. Nästa torsdag är det hela 8 veckor sen vi var iväg till Strömsholm för första gången.
 
I måndags var vi iväg igen, på återbesök. Även fast Ann har sagt att det gått framåt så var jag oerhört nervös inför besöket. Tänk om opererande veterinären skulle hitta nåt som visade att det trots allt inte har läkt som det ska. Sky var mindre rädd denna gång och kunde till och med jaga lite flugor i väntrummet. Tror att det underlättade en hel del att vi kom dit på en kvällstid då det inte var så mycket folk.
 
Det kändes riktigt bra att det var Lennart, som gjorde operationen som vi skulle få träffa nu på återbesöket. Och efter att ha fått se henne röra sig och känt igenom henne så konstaterade han att det har bildats som en valk på insidan av bogen, vilket är vad man vill efter en sån här bränning. Hon var lite stel på baksidan av bicepsmuskeln på höger sida så där ska vi stretcha och massera för att mjuka upp den.
 
Och sen var det dags att ställa frågan; kommer Sky få köra agility igen, om rehaben går bra, eller hur såg hennes framtid ut?
 
Och ja, hon ska kunna köra agility igen och bli en helt normal aktiv hund igen. MEN då måste hon bygga muskler som kompenserar upp. Musklerna är oerhört viktiga. Jag frågade om skaderisken och det svar jag fick var att jag inte kunde gå och oroa mig för att hon ska skada sig i framtiden. Det är lika stor risk att hon skadar sig nån annanstans. Och det är väl så det är, man kan inte ha en hund och bädda in den i bomull för resten av livet. Och framför allt inte en TheLook-hund... Istället får jag se till att göra mitt allra yttersta att se till att hennes lilla kropp är så stark den bara kan bli.
 
Hon kommer behöva mer tid för återhämtning och träningspassen kommer bli färre än tidigare. Så på vilken nivå vi kommer att kunna köra agility på återstår att se. Men vi kommer få göra det. Får vi köra på mediumhöjd i ett U resten av livet så vet jag att Sky kommer njuta av det, och jag med. Men jag hoppas att vi nån gång kommer få stå på startlinjen tillsammans igen, det gör jag...
 
 
Annars så består våra dagar mest av olika rehabövningar:
Promenader på 20 min, en per dag ca 30 min
Cykla 2 ggr/veckan i en kvart
Gå i stege
Fällövningar med en tass upp
Bollövningar
tasslyft
nosduttar
tankenötter
vattentrask
mm mm...
 
 
Det tar sin lilla tid och även de andra hundarna ska ju ha sitt. Dom får oxå hänga på i många av övningarna och det är uppskattat.. Inka är sötast - hon har ju aldrig riktigt behövt tänka till i sitt liv, så hon tycker det är jobbigt, men roligt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela